måndag 11 juli 2011

Pavlova - marängernas Rolls-Royce !!!

GLUTENFRI
GLUTEN FREE

När jag ska göra maräng så gör jag enl pavlova-receptet, vilket jag tycker är godast. Och det bästa är att OM man får nåt över så håller den sig över förvantan en natt i kylen.
Antingen gör man en stor maräng eller flera små. Till detta recept brukar jag göra 8 mindre portionsmaränger.

4 äggvitor
3 dl socker
1 msk maizena eller potatismjöl
2 tsk pressad citron
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitorna och ha i sockret lite i taget tills allt är i. När du kan hålla bunken upp och ner  och marängen hänger kvar i den så är det klart. Och det är då du ska vispa försiktigt i resterande ingredienser.
Bred ut smeten som du vill ha den och gör gärna en grop där du sätter i grädden sen.
Grädda i nedre delen av ugn i 125-150 C hel maräng = minst i 1,5 timme och portionsmaränger i minst 1 timme. När marängen är klar (ska kännas luftig och lätt) så stäng av ugnen och låt den stå i eftervärmen. Jag brukar ha den över natten i ugnen.

Av äggulorna så brukar jag göra en citronsås och hälla på innan jag lägger på grädden och bär.
4 äggulor
3/4 dl socker
rivet skal av 1/2 citron + lite saft
50 gr smör

Vispa samman allt utom smöret i en kastrull, sjud under kraftig vispning. Såsen ska bli tjock. Rör i smöret och låt det kallna. Använd inte stålvisp i aluminumkastrull, krämen blir då missfärgad.

Vipsa grädde och ha sedan frukt eller bär över.
Mmmmmmmmm SÅ GOTT !!!!

Kramar Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar