lördag 6 augusti 2011

Chokladkakor

Glutenfritt
Dessa små smaskiga kakor blev snabbt populära bland både barn och vuxna nu i sommar ! Dessutom är dom snabba att göra förutom att jag lägger degen i frysen en stund innan jag gräddar dem.
Jag fick 55 st utav detta recept:

200 g smör, rumstempererat
110 g rårörsocker
  50 g vanligt socker
200 g smält chokladkaka (jag tog Marabou mörk)
    1 tsk vaniljsocker (eller frön från 1/2 vaniljstång)
  75 g rismjöl (Risentas)
325 g glutenfri mix (där tog jag Sempers)
    1 ägg

Vispa smöret, vaniljsockret alt. vaniljfröna och de båda sockersorterna luftigt och rör ned ägget.
Sikta mjölsorterna och rör ner i smörblandningen, rör sedan ner den smälta, avsvalnade chokladen.
Rulla bollar som du sedan stoppar i frysen en stund. Grädda kakorna mitt i ugnen i 175 C i c:a 12-15 minuter. Låt dem svalna och sen är det bara att mumsa !


Trevlig helg !
Kram Madde 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar