tisdag 15 november 2011

Glutenfria, mjuka och goa´ mackor






Efter ett långt blogguppehåll så är jag tillbaka på banan igen !
Den här gången med supermjuka mackor som går bra att frysa och om du inte kan äta havremjöl så byt gärna ut det mot något annat. Degen är jättekladdig när du klickar ut den och det är värt det kladdiga besväret, lycka till med baket !!!
Kram Madde


Till c:a 24 st goa mackor behöver du....
5 dl vatten
1/2 dl rapsolja
1/4 pkt jäst
1 msk fiberhusk
1 tsk brödkrydda
1/2 tsk salt
1 msk ljus sirap
3 rågade msk gräddfil eller creme fraiche
120 g glutenfritt havremjöl (tog Carlshamns)
c:a 450 g glutenfri mix (tog Semper) + extra till utbakningen


Värm vatten och olja till 37 grader, smula ner jästen med sirap och rör ner lite av vätskan så att jästen löser sig. När den har gjort det så häller du i all vätska och rör ut ordentligt och ha sedan i fiberhusk, rör om och låt stå och svälla i 10 minuter.
Blanda sedan i brödkryddor, havremjöl, salt, creme fraiche (eller gräddfil) och en del utav mixen och blanda ordentligt. Ha sedan i resterande av mixen, blanda ordentligt, det ska vara kladdigt.
Låt det stå och jäsa i 40 minuter.
Klicka ut deg på plåt (med bakplåtspapper på) med en matsked och pudra över mjöl och platta till med handen. Nagga dem. Grädda dem på 3:e falsen uppifrån i 250 C i c:a 5-6 minuter, låt dem svalna i en handduk.


4 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka :) Ser smarriga ut, lite som tekakor. Ha de gott!

    SvaraRadera
  2. Tackar ! Ja, det kan man ju kalla dem ! Jag var lite trött när jag skrev in dem så de fick heta mackor och dessutom så glömde jag skriva dit gräddfilen.... men nu är det fixat :)
    Kram Madde

    SvaraRadera
  3. Instämmer med Therése! Välkommen tillbaka! Har faktiskt undrat var du hållit hus. Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera
  4. Tack ! Allt bra med mig! Jag kände att jag behövde en bloggpaus - det har varit så mycket annat, men nu känner jag suget att baka och blogga igen. Hoppas det är bra med dig också ! Kramar Madde

    SvaraRadera