lördag 19 februari 2011

Chokladkaka med kokostäcke à la Bounty



Detta recept har jag fått av min kompis Bodil som jag har "glutenfierat" : )

4 ägg
6 dl socker
200 gr smält smör
4 dl glutenfri mix (jag använde Semper)
1 msk vaniljsocker
1 dl kakaopulver
1 tsk bakpulver

Rör samman ägg och socker, rör ned avsvalnat smör. Blanda de torra ingredienserna väl och rör sedan ner det i smeten. Häll det i en långpanna, c:a 30 x 40 cm, och bred ut smeten. Grädda kakbotten mitt i ugn i 175 C i c:a 20 minuter.

Bountykrämen
200 gr rumsvarmt smör
2 ägg                                            
200 gr kokosflingor
4 dl florsocker

Här skulle man röra ihop allt till en go´ röra MEN bråttom som jag hade med att läsa så råkade jag smälta smöret och sen blanda ihop det och det gick jättebra ! Men då stod det en stund och "svällde" till sej lite, jag tror att det gick 1 timme.... Jag gjorde den innan jag bakade kakan. Hur du än gör så bred krämen över kakan när den har svalnat.
                Och om du vill ha ringlad smält choklad över så tar du 75 gr blockchoklad och smälter det och blanda i  1 1/2 tsk olja. Doppa en tesked i den varma chokladen och ringla ett snyggt mönster ovanpå kokostäcket.

Rena lördagsgodiset !
Trevlig helg ! Kram Madde

Chocolate cake with coconutcream

4 eggs
545 grammes sugar
200 grammes melted butter
265 grammes glutenfree flour/mix
1 tablespoon of vanilla sugar
40 grammes cocoa powder
1 teaspoon of baking powder

Stir eggs & suger, and stir down the butter (let it cool down first). Mix the dry ingredients and then stir it down into the buttermix. Put in oven paper in a roasting pan ( 30 x 40 cm) and pour the mixture in. Spread  it out. Bake in the middle of the oven for about 20 minutes in 175 C.
Let the cake cool down before you put the cream on.

Coconutcream
200 grammes butter, room temperature
240 grammes icing sugar
2 eggs
200 shredded coconut

Stir it all together into a smooth cream and spread it out on the chocolate cake. If you want to decorate it you´ll take 75 grammes of cooking chocolate and melt it down and the mix it with 1,5 teaspoon cooking oil and make some nice patterns on top of the cream.

Have a nice Saturday !
Hugs Madde xxx












1 kommentar: