fredag 11 februari 2011

Chokladkakor, Chocolatecookies

Då kör jag med havregryn igen. Som ni förstår så gillar jag verkligen det !

125 gr rumsvarmt smör
1, 5 dl socker
1, 5 dl farinsocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl glutenfri mix
5 dl Sempers havregryn för glutenintoleranta
1 tsk bakpulver
200 gr mörk choklad

Blanda alla torra ingredienser utom chokladen i matberedare eller bunke. Rör om så allt blandas väl. Ha i smör, ägg och grovhackad choklad och blanda ordentligt. Dela smeten i 2-3 delar, rulla delarna till knubbiga rullar och slå in dom i folie (jag brukar använda bakplåtspapper) och lägg dem i frysen minst ett par timmar. Jag brukar göra degen på kvällen och ha den i frysen över natten, tycker dom "uppför"sej bättre då ! Sätt ugnen på 175 C, ta fram rullarna och skär dem frysta i 1/2 - 1 cm tjocka skivor. Lägg dem på bakplåtspappersklädda (puh, långt ord...) plåtar, grädda mitt i ugn c:a 10-12 minuter.

Jag har inte bestämt än vad jag ska baka nästa vecka, det borde väl kanske vara något utan havregryn ... men man kan aldrig vara säker !
Ha en härlig helg !
Kram Madde


CHOCOLATECOOKIES

Once again I make cookies with oat flakes, as you might already know - I do love it !!!

125 grammes butter, softened
110 grammes sugar
110 brown sugar
2 eggs
2 teaspoons of vanilla sugar
200 grammes glutenfree mix
160 grammes oat flakes, gluten free
1 teaspoon bakingpowder
200 grammes dark chocolate

Mix all dry ingredients except the chocolate, mix well. Add the butter, eggs and the choped chocolate, mix well again. Divide the paste into 2-3 parts. Roll them to chubby rolls and wrap them up into plastic sheeting (I actually use oven paper) and put them in the freezer for at least 2 hours ( I always have them in the freezer over the night - I think they gets better then).  Take the rolls out of the freezer, cut them big (and frozen)     1/2 - 1 cm.
Lay them on a baking plate with oven paper on, bake in the middle of the oven (175 C) for about 10-12 minutes.


I haven´t decided yet what I will bake next week - but it will probably be something whitout oat flakes... But one can`t be sure !
Have a nice weekend :)
Hugs Madde xxx

2 kommentarer:

  1. Smarrigt med chokladkakor!! Har inte bakat så mycket småkakor, blir alltid så besviken när de flyter ut och blir för platta. Men men skam den som ger sig :)
    Dina blev ju riktigt tjocka och fina!! Det kanske är frysningen som ät tricket? :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blev förvånad första gången jag gjorde dom över att dom inte blev så platta. Dom håller t.o.m formen när man tar i dom !!! Jag tror också att frysningen är tricket ! Ha en härlig lördag :)
    Kram Madde

    SvaraRadera