söndag 6 mars 2011

Kaloristinna vaniljbullar : )


Då var det söndag igen ! Veckorna går så himla fort, jag tycker att det är måndag - fredag hela tiden. Jag  har nu börjat på min distanskurs och även där har det redan gått en vecka ! Förhoppningsvis så blinkar det bara till och vi har sol och värme, det vore härligt : D
Här kommer veckans recept ....


250 gr smör (jorå, du läste rätt...!)
5 dl mjölk  
75 gr jäst
1, 5 dl socker
1, 5 tsk stött kardemumma
1 ägg
1/2 tsk salt
250 gr kesella
c:a 1,5 l glutenfri mjöl/mix  +  c:a 1 dl till utbaket

Smält smöret i kastrull och häll på mjölken. Smula sönder jästen i bunke och häll över socker, salt  och kardemumma. Låt jästen lösa sig i sockret och ha i vätskan, blanda ut ordentligt. Tillsätt  mjölet efter hand och arbeta ihop degen, kör gärna i en assistent. Låt den jäsa i  c:a 30 minuter.
Baka ut degen till runda bullar och lägg dem på smord plåt. Tryck ett djupt hål med ex.vis tummen i bullarna och fyll med vaniljkräm. Jag tog Ekströms marsán. Låt dom jäsa i c:a 30 minuter.
Grädda dem i 225 C, c:a 10 minuter. Vid servering så pensla lite smält smör runt om och sedan doppa i socker.  Mumsigt värre !
Går att frysa utan socker på.

Trevlig söndagskväll !
Kram Madde
                          





4 kommentarer:

  1. åååå, så smarriga de ser ut! Älskar kaloristinna bullar =)

    SvaraRadera
  2. Ja, dom är sååå mumsiga !!

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen gott ut !!
    Min sockerkaka e slut ! :0(
    Jättefint foto du lagt in på dig själv !
    Ska vi ta en promenad nästa v.?
    Ha det gott ! Kram , Helen

    SvaraRadera
  4. Sockerkaka är fina grejer så jag förstår att det tar slut! Tack, jag är ju inte förtjust över att vara med på kort och brukar alltid "försvara mej" med att jag är inte vacker men sällsynt ;O)
    En promenix tar vi absolut nästa vecka !
    Trevlig helg och kram M !

    SvaraRadera